[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
SV: decibel
Där mäter man på annat sätt. Man mäter vid förbikörning på olika växlar osv så det är inte direkt jämförbart. Orsaken till att SBF gör en stillastående mätning är såklart att det inte finns utrymme eller tid att göra det andra försöket. Och visst är gat-nivån mycket lägre. Panteran skulle inte ha en chans att klara moderna krav tror jag.
Tomas
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Anders Hellberg <anders.hellberg@bredband.net>
Till: De Tomaso lista <detomaso@detomaso.nu>
Datum: den 11 december 2002 19:33
Ämne: SV: decibel
>hur är det på gatan då? borde det inte vara lägre bullergräns än på en
>bana...
>
>det är ju på banan man ska kunna åka med öppna rör... eller hur... :-)
>
>/AH
>
>-----Ursprungligt meddelande-----
>Från: owner-detomaso@detomaso.nu [mailto:owner-detomaso@detomaso.nu]För
>Jocke
>Skickat: den 11 december 2002 17:01
>Till: De Tomaso lista
>Ämne: Re: decibel
>
>
>Jaha, så nu har ni kommit in på mitt favoritämne..
>Jo, jag blev hemskickad från Anderstorp med 109dB i bagaget. Och då höll jag
>den bara på ca 3500 rpm.
>Burkarna var som du sa Tomas, rätt tomma. För att inte säga helt tomma.
>Den enda dämpning som fanns i dem var det som är i slutrören.
>Då mätte de 1 meter ut i 45 graders vinkel och 4500 rpm. Ska man gå efter
>SBF normer har jag för mig att det skall vara på ett mjukt underlag också,
>typ matta.
>Mycke riktigt så är det 95 dB som gäller på flera håll nu och frågan är om
>du över huvud taget kan klara det med bara en ljuddämpare.
>
>Jocke G
>
>
>----- Original Message -----
>From: "Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]" <tomas.gunnarsson@pharmacia.com>
>To: "'Anders Hellberg'" <anders.hellberg@bredband.net>
>Cc: "De Tomaso lista" <detomaso@detomaso.nu>
>Sent: Wednesday, December 11, 2002 1:36 PM
>Subject: RE: decibel
>
>
>> Det är nog ganska ineffektivt att försöka dämpa ljudet genom ökat mottryck
>> eller reflexion. Om du vill tysta bilen borde du snarare fixa en
>uppsättning
>> andra dämpare som du skiftar till vid bankörning. Absorptionsdämpare borde
>> ge låg nivå nog om man bara går upp lite i yttermått jfrt med original.
>>
>> Tomas
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Anders Hellberg [mailto:anders.hellberg@bredband.net]
>> Sent: den 11 december 2002 13:20
>> To: Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
>> Cc: De Tomaso lista
>> Subject: SV: decibel
>>
>>
>>
>> mina är tomma från fabriken...
>>
>> så då måste jag sätta in ljuddämpande matrial i avgassystemet... :-(
>> borde gå med metallbrickor med små hål i som skruvas fast på nått sätt
>>
>> /AH
>>
>>
>> -----Ursprungligt meddelande-----
>> Från: owner-detomaso@detomaso.nu [mailto:owner-detomaso@detomaso.nu]För
>> Gunnarsson, Tomas [GSO/0454]
>> Skickat: den 11 december 2002 12:54
>> Till: 'Anders Hellberg'; De Tomaso lista
>> Ämne: RE: decibel
>>
>>
>> Normalt är det väl SBFs krav som gäller i princip alltid och överallt och
>då
>> borde det vara 100 dB som gäller. Jag har dock sett 95 dB krävas ibland
>jag
>> med. Mätningen görs 50 cm från utloppet, 45 grader snett utåt sidan vid
>4500
>> varv på motorn. Jag testade lite hastigt i somras utan exakta avstånd och
>> översteg 100 dB redan vid 3000 varv, då avbröt jag. Jocke G blev visst
>> hemskickad från Anderstorp för ett par år sedan och han hade nog närmare
>110
>> dB om jag minns rätt men då var det ganska tomt i hans ljuddämpare tror
>jag.
>> Mina är i ganska gott skick tror jag.
>>
>> http://www.sbf.se/pdf/GT_Regler.PDF se sidan 10 för hur man mäter.
>>
>> Tomas
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Anders Hellberg [mailto:anders.hellberg@bredband.net]
>> Sent: den 11 december 2002 12:39
>> To: De Tomaso lista
>> Subject: decibel
>>
>>
>> Hej!
>>
>> såg att dom bara tillät 95 dB på någon (kommer inte i håg vilken )
>racebana
>> i Sverige. är det lika på alla?
>> hur många dB har en org. pantera?
>> hur mäter dom?
>>
>>
>> Mvh
>> Anders Hellberg
>> anders.hellberg@bredband.net
>>
>>
>>
>
>
>
>