[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Fälgar däck och stötdämpare



Tack Yngve!
 
Jag har för mig att man brukar räkna ungafär halva dämparens vikten som ofjädrad men det var mindre skillnad på fälgarna än jag kom ihåg från de tidiga replikorna.
De har kanske bantat dem nu jämfört med de första som Wilkinson gjorde?
 
Jag har fått tiderna från Sviestad (hela listan kommer i nästa utskick) men för dig Yngve funkade nya däck/dämpare-kombinationen bra.
Du hade fjärdetiden, 1.16:99!
Fem tiondelar efter räsergeneralen Jillnefelt.
Jocke Glaes och Jörgen Ask är halvproffs och borde kört med handikapp (typ en fot bakom ryggen...) med sina 1.12:75 och 1.13:19).
 
/BC
 
----- Original Message -----
Sent: Tuesday, July 26, 2005 10:32 PM
Subject: Fälgar däck och stötdämpare

Hej listan

Såg att Björn o Jocke diskuterade fälgvikter på Rejsa.nu-forumet. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21020

Bidrar med lite fakta insamlat (digital badrumsvåg) under vinterns fälgrenovering och uppgradering till 17”

Man kan konstatera att 17" fälgar är tyngre, men stötdämparna minskar till viss del den fjädrade vikten

Noterbart är den kraftigt ökade vikten fram samt att 335 däcken är lättare jmf mot original, hoppas inte uppställningen

nedan blir korrupt i så fall kan jag sända en excelfil till de som önskar.

Men som sagt, tillsammans med nya stötdämpare (Wilkingsons) ett rejält bättre grepp när vägen svänger.

Note:15" fälgarna vägdes renblästrade.

Yngve

 

 

 

15"  ver. 17"                        Original         Original             PE                 PE

Fälg                                     15*7              15*10            16*8              17*11

Däckdim.                            225*15          295*15          245*16          335*17

Profil                                   50                  50                  45                  35

Omkrets mm                       1903              2121              1969              2093

Fälgvikt Kg                         7,2                 7,5                 9,5                 11,3

Ökn.fälgvikt                                                                   +2,3               +3.8

Vikt m däck Kg                  16,9               23,6               20,2               26,3

Ökad vikt m däck                                                          +3,3               +2,7

%-ökn                                                                             19,5%            11,4%

Stötdämpare  kg                  7,5                   8,0                3,5                4,5