Niklas Ohlsson
skickade mail till mig och skrev att jag bör skriva klubbens
historia.
Tusen tack tänkte jag, och fick känslan av att klubbens historia
är mycket mera än en persons minnen. På mitt förslag kom vi
överens om att jag börjar med den delen som jag ”äger” själv,
d.v.s. allt som ledde till klubbens bildande.
Efterföljande historia är allas minnen och bilder och alla bör
bidraga till ”hela” storyn.
Det började 1973 i oktober, när jag med min E-type Comp. inte
kunde köra ifrån Mercedes 300 SEL/6.3 .
När jag i oktober sökte efter lämplig
ersättning för min 5 år gamla Jaguar E-type, tänkte jag i första
hand på en sportbil som skulle bli lika pålitlig och vacker men
ett strå vassare.
I mycket tidigt stadie, med hjälp av all litteratur, har mitt
val inskränkt sig till en beg. bil byggd i England eller
Italien.
Den skulle ha en amerikansk motor som är stark och pålitlig samt
lättservad i Sverige.
Jensen, AC, TVR, ISO, Bizarini, Monteverdi och De Tomaso
tillverkar sådana vagnar. Ytterligare ett krav – mittmonterad
motor – har minskat valet till två, Monteverdi och De Tomaso.
( Efter över 20 år fick jag veta från Peter Monteverdi att han
byggde bara 1 st HAI som han aldrig sålde!
)
Efter några dagars försök i Zurich,
Basel och Geneve visste vi, min fästmö Inger (som blev min fru
1977) och jag, att schweiziska Monteverdi kostar begagnad lika
mycket som en ny Ferrari Dino och att endast De Tomaso låg inom
vår ekonomiska ram.
En snabb genomgång visade att det
bästa tillfället inte fanns i Italien utan i Schweiz nära Basel.
Vi köpte där en 1 ½ år gammal De Tomaso Mangusta med
5 liters Ford-motor på 305 hästkrafter.
Min bekantskap med De Tomaso började och jag började leta efter
data om tillverkaren och vagnen.
Säljarens pappa herr M Sutter är till dagens datum medlem i
Schweiziska De Tomaso klubben.
Perioden 1973-74 blev mycket
intressant när det gäller De Tomaso i Sverige.
Redan hösten -73 fick jag veta att vi är två som äger Mangusta.
Min blev besiktigad och körbar men den första var i bitar och
vad jag vet blev den aldrig färdig?
För att förbättra min nya bil gjorde jag en visit på De Tomaso
fabriken våren 1974 och blev bekant med ing.
Aurelio Bertocchi och genom hans omsorg presenterad för
Alexandro De Tomaso och Isabella. Inger (min blivande fru) fick
en kyss på handen och kaffe på Alexandros kontor.
Det var mycket på gång och planer på att ta över Maserati m.m.
och Guerino
Samtal med Guerino Bertocchi
Bertocchi, f.d. teamchef på F1 Maserati, utöver att han gav mig
körlektioner i en fabriks Pantera (4 timmar
Modena-Rom-Modena-800km) antydde han att legendariske herr
Stenbeck från Sverige har gjort ett "Maserati register” som
uppskattades högt, dessutom bad Aurelio mig att hjälpa dom med
svenska kontakter (firma i Göteborg).
Allt detta och tidigare provkörning av Pantera i Rom, se bif. Text från
1983, gjorde att jag gav upp mina försök att ”bättra” Mangusta,
som var ”fabriksofärdig” och beställde en Pantera enl. herr
Guerino`s specialrecept – leverans mars 1975.
i
Min första dag i Panteran
Under den tiden försökte jag samla så
mycket kännedom som det gick om andra De Tomasoägare i Sverige.
De Tomaso sålde 1 Pantera ny och
1 st
Deauville. Andra bilar kom som privat import begagnade. Mitt
första försök var att starta ett register.
För att göra det så proffsigt som möjligt, kontaktade jag Jan
Stenbeck, som svarade med en fantastisk kväll på en exclusiv
restaurang i Stockholm och varmt ”lycka till”.
Första svenska De Tomaso registret (maskinskriven A4) omfattade
åren 74 -75 och där var 23 st namn.
Bara två är idag med i klubben, Göran Malmberg och jag.
Åren -75 till -79 var hela min uppmärksamhet riktad på racing.
Serie av SSK (5 race per säsong) klass A, det gick bra (så där)
så länge vi fick byta hjul till banan.
Senare infördes modsports/roadsport indelningen och dom som
ville använda bilarna på landsväg fick svårt att styra Panteran
på banan.
Med stor hjälp av Bilsport och Automobil redogjorde jag för De
Tomaso märkets förträfflighet och genom att skicka tidningar
till fabriken och Modena växte mina ”aktier” i takt med
ledningens missnöje med kontakterna med en firma i
Göteborg.(Slutade med att dom använde min firmajurist att få
sina pengar).
1979 blev ett genombrottsår. På våren fick jag gjort en ordentlig
ombyggnad av chassi och motor på 2 veckor på fabriken.
Jag sålde min Brabham Formel Ford och Cooper F3 och slutade med
formelracing för att koncentrera mig på De Tomaso.
Brabham Formel Ford
Knutstorp 1974
Under vistelsen i Modena fick jag uppmuntran av Aurelio Bertocchi att
starta klubben (efter tack för registret) och löfte om
specialpriser på fabriken för klubbmedlemmarna.
Den 27 maj startade vi 5 De Tomasoägare klubben i kafeterian på
Kinnekulle-ring, fam. Bengt o. Marianne Andersson (sekr.), L.
Engström (v.ordf.) C. Rehnvall (kassör), Tommy Karlsson (medlem)
och Inger o.Mats Gorski (ordf.).
Tommy och jag finns kvar jämte Göran Malmberg, som inte kom till
Kinnekulle men han anslöt sig omedelbart efter.
27 Maj 1979 Vårt första Klubbmöte
År 1979 blev mycket bra för mig, med 2 segrar; på Mantorp och
den 16 aug. på Anderstorp i A-klassen, för övrigt stryk.
Norrköpings Grand Prix
Stora dagen i Anderstorp 16 Augusti
1979
Detta och löfte från Lasse Widenborg att bygga en racing Pantera
tillsammans med uppfattningen att folk skall inte köra ifrån
ordföranden i De Tomaso klubben, gjorde att jag köpte MGB för
klass C roadsport som jag körde till 1992.
Panteran fick endast gå utomlands – Varano, Mugello, Imola,
Ledenon, Le Mans, Goodwood m.m. och detta tillhör klubbens
historia – som jag inte äger ensam.
Här nedan följer vad jag skrev om detta i Automobil.
Min första provkörning av Panteran
gjorde jag i Rom på starkt trafikerade gator i
eftermiddagstrafik.
Bilen var oregistrerad och utan utvändiga backspeglar, min enda
chans att återlämna bilen utan plåtskador, var att köra ifrån
omgivande trafik. Jag kommer fortfarande ihåg alla bilar som
trängde sig in på Panterans bakdel och sidor, men känslan av
effekten och det enorma vridmomentet hjälpte mig att komma
oskadd till bilfirman där jag kunde lösa ut min fru som varit
pant!
Sedan dess har vi under åtta år kört vår Pantera över 14.000 mil
med god komfort, särskilt i Sydeuropa under sommarmånaderna med
påslagen aircondition. Vi har sträckkört distanser på över 170
mil på 11 timmar genom det europiska motorvägsnätet utan att bli
trötta – allt detta till ett pris av
1,5 liter
per mil och en service per år.
Just långdistansracer med plats för två personer med anspråk på
god åkkomfort är var Panteran passar bäst som och bilen har
alltid varit pålitlig, startvillig och med utmärkt väghållning
på torr väg.
Snö och regn bör man dock ta med större försiktighet, speciellt
med fullastat bakre bagageutrymme.
Motorljudet känns dominerande i början, men blir angenämt att
lyssna till efter ett tag och växer inte nämnvärt med
hastigheten.
Kurs- och sidostabiliteten är mycket berömvärd vid
topphastigheten på cirka 260 km/tim.
På motorväg går bilen rakt fram utan dramatik eller sensationer
utan att det behövs korrigeringar och stark sidovind känns
knappast.
Mina damer och herrar till verket och skriv allt som ni har
upplevt!
Det är bästa sättet att hedra klubben, kompisarna och de egna
minnena!
Tackar dig Mats för en väldigt trevlig läsning,och för att du
tog dig tid!
Niklas Ohlsson
Conny Rehnvall Sala har skickat dessa
bilderna till oss.
På väg till Knutstorp 1980,den gula är
Conny Rehnvall , svarta är Tollis Messinis och den sista är en
Lamborghini Urraco, kommer inte ihåg ägaren men denne ägde Bil o
Traktor utanför Uppsala.
Kolla bensinpriserna !!
Uppställning på Kinnekulle,troligtvis
1981.
Lasse Widenborgs Race Pantera ,
Knutstorp 1980. Längst till vänster i bild med vita byxor Mats
Gorski,närmast honom är hans fru Inger. Till vänster om bilen är
Tollis Messinis.
Tackar dig Conny för att du skickat bilderna till oss. Roligt
att fler skickar in för då får vi en mer komplett klubbhistoria.
Svenska DeTomaso-klubben startades av
fem entusiaster på Kinnekulle sista maj 1979. Mats Gorski valdes
vid bildandet av klubben till dess ordförande och behöll den
posten ända till 2005!
1979 fanns det bara en handfull bilar i Sverige. Idag finns det
ca 175 stycken. Klubben har idag ca 180 medlemmar från hela
Skandinavien. Klubbens syfte är att främja ägandet av DeTomaso
och sprida information om märket. Observera att det inte är
något krav att äga en DeTomaso för att vara medlem. Vi
rekommenderar att DeTomaso-spekulanter tar kontakt med oss på
ett tidigt stadium så att vi kan hjälpa till och informera så
att köp/försäljning blir så lyckat som möjligt för bägge parter.
Förutom klubbtidningen fås varje år en medlemsmatrikel och en
fin kalender.
Vi organiserar ett par träffar varje år, varav den största
tidigare brukat vara på Automobil Sportscar Show på Mantorp.
Sedan den träffens nedläggning har vi varierat sammankomsterna
men generellt blir det i samband med någon större utställning
eller tävling. Vartannat år åker vi ner i Europa på
klubb-utflykt för att vidga vyerna en aning.
Klubben är ansluten till MHRF, Motorhistoriska Riksförbundet,
och medlemmar kan därmed teckna mycket förmånliga försäkringar
hos Folksam. En fin bil som helförsäkras kostar ca 700:- per år.
Detta inkluderar eventuella reservdelar man har i garaget för
upp till ett basbelopp! Även Länsförsäkringar har vi bra kontakt
med.
För att bli medlem, gå till sidan Kontakta klubben och läs mer!
Aktuell medlemsavgift och post-/bankgiro finns på styrelsesidan.