[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: SV: termostater i kylaren




> From: "Anders Hellberg" <anders.hellberg@bredband.net>
> To: "TOMAS GUNNARSSON" <TOMAS.GUNNARSSON@eu.pnu.com>
> Cc: <Thomas.Tornblom@Hax.SE>, "De Tomaso lista" <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: SV: termostater i kylaren
> Date: Tue, 7 May 2002 20:53:19 +0200
> 
> hej
> 
> blev lite osäker vad fabriken hade rekommendera mig så jag frågade en gång
> till.
> fråga: vilken grader på termostaten ska jag ha i motorn? vad ska jag ha i
> kylaren 72 - 82 och 60 -50 eller vad...
> 
> svar:
> Dear Mr Hellberg,
> normally we recommend to keep the temperature lower, s it's better to use
> 60-50 degrees.
> Regarads.
> Claudia
> 
> 
> det var kanske därför dom skickade 2 st 60 - 50 till mig...
> 
> /AH
> 

Jag har min 68 - 82 vid utloppet, den övre switchen, och skall skaffa en ny 
95-graders att ha vid inloppet (nedre).

Jag har idag fått min kylare moddad från Otter-switchar till vanliga gängade. 
Jag har de gamla Otter-fästena kvar, med friska skruvar, om någon behöver.

Skruvarna verkar förresten vara försänkta insexskruvar som är iskruvade från 
baksidan, så om en skruv går av bör det gå att löda loss ringen och skruva ur 
skruven från baksidan.

Jag funderar på att parallellkoppla alla tre fläktarna och skaffa ett 
fläktmotstånd från en 80-tals Audi 100 2.3. Med detta kan man styra fläktarna i 
tre hastigheter, och tre fläktar som snurrar långsamt låter mindre än en på 
fullvarv. Jag har ju fläktstyrning från insprutet, och kan programmera det till 
valfri temp. Det är dock motortemp och den är ju egentligen irrelevant. Den 
relevanta tempen är ju returen från kylaren.

Jag tänkte kolla på en sådan fläkt också. De största är på 770W (> 1 hk), och 
vid fullvarv är det orkan. De är rätt tysta vid låg och mellanhastighet och har 
avsevärd kapacitet även då.

Thomas