[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: SV: termostater i kylaren



-----Original Message-----
From: Thomas Tornblom <Thomas.Tornblom@Hax.SE> at Internet-europe
Sent: den 8 maj 2002 15:09
To: GUNNARSSON, TOMAS [GSO/0454]; anders.hellberg@bredband.net at
Internet-Europe
Cc: detomaso@detomaso.nu at Internet-Europe
Subject: RE: SV: termostater i kylaren

Jag har min 68 - 82 vid utloppet, den övre switchen, och skall skaffa en ny
95-graders att ha vid inloppet (nedre).

>95 grader låter väldigt högt. Vilken eller vilka fläktar går på vilken switch i
detta fall?

Jag funderar på att parallellkoppla alla tre fläktarna och skaffa ett
fläktmotstånd från en 80-tals Audi 100 2.3. Med detta kan man styra fläktarna i
tre hastigheter, och tre fläktar som snurrar långsamt låter mindre än en på
fullvarv. Jag har ju fläktstyrning från insprutet, och kan programmera det till
valfri temp. Det är dock motortemp och den är ju egentligen irrelevant. Den
relevanta tempen är ju returen från kylaren.

>Det låter mycket trevligare att koppla fläktarna på full fart och i olika
sekvens. När jag mätte strömförbrukningen på kupefläkten drog den nästan exakt
lika mycket på hel- och halvfart. Mycket malla som man bränner bort med andra
ord. Varför inte koppla en fläkt på varje switch och en på fläktstyrningen från
sprutet? Som parantes kan jag nämna att jag i ett av mina nya kylrör sätter en
tempgivare för en vattentempmätare på retursidan. Skall bli mycket intressant
att se vad den visar. Jag kan sedan utnyttja den signalen till en egen
elektronisk fläktstyrning tänkte jag. Den gamla mekaniska termoswitchen kan
ligga kvar som backup.

Jag tänkte kolla på en sådan fläkt också. De största är på 770W (> 1 hk), och
vid fullvarv är det orkan. De är rätt tysta vid låg och mellanhastighet och har
avsevärd kapacitet även då.

>Såg vad jag tror var en Audi-kylarkåpa på Björklinge med två olika stora
fläktar i. Kåpan såg ut att vara ungefär i P-kylarsize.

Tomas