[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: OK då... Motorolja???? <hukar> :-)
> X-Original-Recipient: <detomaso@detomaso.nu>
> From: "Larsson Deliveries AB" <larsson.deliveries@telia.com>
> To: <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: OK då... Motorolja???? <hukar> :-)
> Date: Tue, 21 Jan 2003 17:25:58 +0100
>
> Hit me!!!
Mobil 1, end of discussion...
>
> Vad har vi och välja på?
>
> Och varför är den ena bättre?
De oljeerfarenheter jag har är från en renovering av en SAAB 99 2.0l motor som
gått på OK mineralolja och en Audi 200 quattro som gått hela livet på Mobil 1.
SAAB-motorn var så vansinnigt igenkoksad av oljeavlagringar att det knappt gick
att få rent. Efter denna erfarenhet har jag inte köpt en droppe OK-olja, och
tänker inte göra det heller.
Audi-motorn fick jag lov att lyfta toppen på efter att ha legat med plattan i
mattan under större delen av färden på E4:an mellan stockholm och uppsala. Ett
antal pinnbultar till grenröret snäppte rakt av och jag fick lov att borra ur
dem och dra i helicoil.
När jag lyfte ventilkåpan så såg lättmetalltoppen ut som den just kommit från
gjuteriet. Den var gnistrande blank, och det fanns inte tillstymmelse till
avlagringar. Det fanns heller inga som helst vändkanter och då hade bilen ändå
gått ca 16000 mil, ungefär hälften på autobahn.
Efter detta har jag hållit mig till Mobil 1 i allt, Golf, Audi, Pantera,
gräsklippare, oljekanna...
Panteran har ju också gått mestadels på syntetolja, och även den var mycket ren
invändigt. Mycket lite koks i lyftardalen, men jag är övertygad om att det
hamnat där tidigt när den gått i Saudi och antagligen på mineralolja.
Jag skall snart lyfta topparna igen för lite arbete i förbränningsrummen, och
det skall bli intressant att se hur den ser ut invändigt. Jag är övertygad om
att den är helt ren.
Inkörning av kolvringar skall dock i vissa fall göras med mineralolja. Mina
TotalSeal-ringar var sådana. Det följde med stränga instruktioner om att
ringarna skulle tillåtas sätta sig innan man bytte till syntet. Efter detta
rekommenderade de att man körde på syntet.
Gunnarsson och jag köpte upp oss på en kundvagn Mobil 1 5W-50 på Ullared2, som
det tidigare hette, och de tog då 249:- eller så för en fyra. Brukar ligga runt
elelr över 400:- annars.
>
> Min bil ska få åka normal "buskörning" och lite bana...
>
> Undrande
>
> Uffe den II
Thomas