[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: Yahoo...




> From: "Ulf Larsson" <larsson.deliveries@telia.com>
> To: "Pantera-klubben" <detomaso@detomaso.nu>
> Subject: Yahoo...
> Date: Tue, 4 May 2004 20:58:13 +0200
> 
> Tog mig igenom besiktningen med en liten anmärkning... Jag hade väl glömt att 
man ska ha regplåt även fram. Vilket larv va!? 

Grattis!

> Men nu rullar det igen, fy f-n vad skönt.
> 
> Är det någon mer som kör med VDO oljetempmätare i sin bil?

Japp. Jag hade en lös i fjol, och har nu en fast monterad. Jag flyttade upp 
oljetrycksmätaren och oljetemp på var sida om hastighetsmätaren och 
varvräknaren. Alla mina småinstrument är VDO vision.

> Min givare sitter på urtappningen nere på tråget.

Mitt större tråg hade ett extra uttag framtill där jag satte givaren.

> 
> Jag fläskade på lite grann på vägen hem och min oljetemp var som bäst uppe i 
140 grader vid lite hårdare körning. Jag tycker att det låter lite högt då 
mätaren är graderad till 150. Vattentempen såg jättefin ut strax vid 70 grader, 
kanske en smula högre vid lite mera fart, men absolut inte samma 
temperaturstegring som oljeinstrumentet tycks indikera.

70 grader låter lite lite. Vad har du för termostat? Jag kör med 82.

> Hur mycket vågar man lita på de olika instrumenten? Kan jag ha fel givare till 
oljan kanske?

Tja, VDO använder ju olika givare för sina 120 och 150 graders instrument. 140 
grader på ett 150 graders instrument är nominellt 23.1 ohm, och 120 grader på 
ett 120 graders instrument är 22.7 ohm, så om du har en givare för vattentemp så 
ligger det runt 120 grader.

Hur mycket visade den vid lugn körning? Det brukar ju vara ca 10 grader över 
vattentemp.

Jag har ju monterat oljekyl i vinter, en Laminova olja/vatten-kylare från en 
amerikansk Crown Victoria polisbil :-)

> (fotnot. Innan motorrenoveringen i vintras så var den typiskaoljetempen strax 
under 110. Möjligen lite varmare vid fullfartsmanövrar)

Har du borrat/honat? Jag skulle tro att tempen ligger lite högre innan den är 
ordentligt inkörd i så fall.

Jag öppnade alldeles nyss mitt fjolårs-oljefilter och konstaterar att det är 
mycket mindre järnspån i år än vad det var i fjol.

Jag har en magnet som sitter på en yta runt filtret och den fångar upp 
magnetiskt material och håller det kvar i filtret. Första gången jag kollade så 
var det rätt mycket, men det var från ca 100 mil efter renovering och under 
frankriketrippen. I fjol blev det ju något mindre kört, men då var den ju även 
ordentligt inkörd.

> 
> Skumt eller hur??
> 
> Tycker
> 
> Uffe II 
> 
> Fråga till:
> Om man har sk pumpkoppling efter en isärtagning samt ihopplockning och har 
luftat utav h-e, Vad kan det bero på? Det billiga alternativet: slavcylindern    
 eller     det dyrare, med mastern (ca 5 X pengarna).

Vad har du för vätska? Dot 5 (silikon) är tydligen svår att få bort luft ur.

Hur har du vänt slavcylindern? Sitter luftnippeln överst?

Om det inte läcker så kan det i alla fall inte vara slaven.

Jag hade ju problem med att kopplingen inte tog alls ibland, utan man fick "ta 
om", och då är det inre packningen i huvudcylindern som inte tätar, utan det 
pyser bara förbi, utan att läcka ut.

Jag köpte en ny huvudcylinder, och den funkar helt ok.

Efter min motorrenovering så började slaven läcka, och jag försökte hona den, 
men den var för rostig i loppet. Jag lämnade den till killarna som gjorde mitt 
motorjobb, och de svarvade in en hylsa i den så den blev som ny. Packningar går 
att få tag på.

Jag brukar byta broms och kopplingsvätska vart eller vartanat år.

Jag har en simpel luftmojäng som jag skruvar på i stället för locket på 
huvudcylindern och den har en slang man kopplar till ett hjul så att man får 
övertryck i huvudcylindern. Då kan man i lugn och ro öppna nippeln och få väck 
all luft. Det är nog svårt med pump-metoden.

> 
> Det enda jag bytt eller ändrat i kopplingsväg är att jag bytt till en annan 
lamell, som kom ifrån en annan Pantera. (Dennis tror jag)

Thomas

Real life:      Thomas Törnblom             Email:  Thomas.Tornblom@Hax.SE
Snail mail:     Banvallsvägen 14            Phone:    +46  18 290 290
                S - 754 40 Uppsala, Sweden  Cellular: +46  70 261 1372