[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

RE: Yahoo...



 
Tog mig igenom besiktningen med en liten anmärkning... Jag hade väl glömt att man ska ha regplåt även fram. Vilket larv va!?
Men nu rullar det igen, fy f-n vad skönt.
 
Är det någon mer som kör med VDO oljetempmätare i sin bil?
Min givare sitter på urtappningen nere på tråget.
 
Jag fläskade på lite grann på vägen hem och min oljetemp var som bäst uppe i 140 grader vid lite hårdare körning. Jag tycker att det låter lite högt då mätaren är graderad till 150. Vattentempen såg jättefin ut strax vid 70 grader, kanske en smula högre vid lite mera fart, men absolut inte samma temperaturstegring som oljeinstrumentet tycks indikera.
Hur mycket vågar man lita på de olika instrumenten? Kan jag ha fel givare till oljan kanske?
(fotnot. Innan motorrenoveringen i vintras så var den typiskaoljetempen strax under 110. Möjligen lite varmare vid fullfartsmanövrar)
 
>Låter skumt. Jag mäter tempen i oljekanalen bredvid bränslepumpfästet och den är som Thomas säger 10 grader över vattnet ungefär. 10-15 grader till vid bankörning eller motorvägskörning. Kolla tempen vid långvarig långsam körning, typ stadtrafik med mycket tomgång. Då borde oljan bli som vi säger oavsett om motorn är nyrenoverad eller inte. En annan möjlighet är dålig jordning av oljetråget. Är det nylackat kanske trågskruvarna inte jordar det mot blocket ordentligt. Det är jätteviktigt för korrekt visning. Jag har själv en tempgivare i ett av kylrören som givetvis är helt isolerat från karossen. Separat jordkabel var lösningen.
 
Fråga till:
Om man har sk pumpkoppling efter en isärtagning samt ihopplockning och har luftat utav h-e, Vad kan det bero på? Det billiga alternativet: slavcylindern     eller     det dyrare, med mastern (ca 5 X pengarna).
 
>Jag gissar som Thomas på att slaven sitter med luftnippeln vriden åt sidan istf på högsta punkten. En annan möjlighet är väl felaktiga tätningar i huvudcylindern.
 
 Tomas 

This communication is intended solely for the use of the addressee and may
contain information that is legally privileged, confidential or exempt from
disclosure.  If you are not the intended recipient, please note that any
dissemination, distribution, or copying of this communication is strictly
prohibited.  Anyone who receives this message in error should notify the
sender immediately and delete it from his or her computer.