[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
RE: Yahoo...
>
> Jag fläskade på lite grann på vägen hem och min oljetemp var som bäst uppe i
> 140 grader vid lite hårdare körning. Jag tycker att det låter lite högt då
> mätaren är graderad till 150. Vattentempen såg jättefin ut strax vid 70
> grader, kanske en smula högre vid lite mera fart, men absolut inte samma
> temperaturstegring som oljeinstrumentet tycks indikera.
> Hur mycket vågar man lita på de olika instrumenten? Kan jag ha fel givare
> till oljan kanske?
> (fotnot. Innan motorrenoveringen i vintras så var den typiskaoljetempen
> strax under 110. Möjligen lite varmare vid fullfartsmanövrar)
>
> >Låter skumt. Jag mäter tempen i oljekanalen bredvid bränslepumpfästet och
> den är som Thomas säger 10 grader över vattnet ungefär. 10-15 grader till
> vid bankörning eller motorvägskörning. Kolla tempen vid långvarig långsam
> körning, typ stadtrafik med mycket tomgång. Då borde oljan bli som vi säger
> oavsett om motorn är nyrenoverad eller inte. En annan möjlighet är dålig
> jordning av oljetråget. Är det nylackat kanske trågskruvarna inte jordar det
> mot blocket ordentligt. Det är jätteviktigt för korrekt visning. Jag har
> själv en tempgivare i ett av kylrören som givetvis är helt isolerat från
> karossen. Separat jordkabel var lösningen.
Jag tänkte på detta under färden till jobbet i morse, och även dieseln ligger
stadigt med en oljetemp på 10 grader över vattentempen vid lugn
motorvägskörning, 100°C resp 90°C. Så har alla mina gamla audi varit.
När det gäller jordningen av tråget/givaren så torde problem med detta inte få
denna konsekvens eftersom mätarutslaget för både VDO och Veglia-tempmätare ökar
med minskad resistans till jord. Problem här skulle alltså yttra sig som för
litet mätaruslag, inte för mycket. Möjligen skulle man kunna tänka sig att
instrumentet har klen jord och att därmed en högre jordpotential än givaren, och
då skulle man kunna tänka sig ett liknande beteende.
När det gäller jord till småinstrumenten så verkar den lite klen, i alla fall på
min bil. Innan jag drog separat jord för instrumentbelysningen så varierade
utslaget med reostaten för instrumentbelysningen.
>
> Fråga till:
> Om man har sk pumpkoppling efter en isärtagning samt ihopplockning och har
> luftat utav h-e, Vad kan det bero på? Det billiga alternativet:
> slavcylindern eller det dyrare, med mastern (ca 5 X pengarna).
>
> >Jag gissar som Thomas på att slaven sitter med luftnippeln vriden åt sidan
> istf på högsta punkten. En annan möjlighet är väl felaktiga tätningar i
> huvudcylindern.
>
> Tomas
>
Thomas