[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: SV: Bränsletryck.
> Date: Thu, 29 Aug 2002 13:58:20 +0200
> From: Tomas Sundqvist <tomas.sundqvist@bredband.net>
> To: Anders Hellberg <anders.hellberg@bredband.net>, "detomaso@detomaso.nu"
<detomaso@detomaso.nu>
> Subject: Re: SV: Bränsletryck.
>
>
>
> Anders Hellberg wrote:
>
> > hejhur är "Känslan är som när ventilerna flyter"?Anders H
> >
> > När jag hade problem med fel inspänningslängd på lyftarna samt för
> > mjuka ventilfjädrar så tvärdog min motor, den började inte tända igen
> > förrän varvtalet sjunkit så att oljetycket försvann. Ventilfjädrarna
> > kunde då trycka ihop lyftarna så ventilerna stängde igen.
Det kallas väl "lifter pump-up"?
När jag plockade ihop min motor i våras så shimsade jag sätena för korrekt
inspänningshöjd och jag shimsade även vipporna till ett "lifter preload" runt ¼
varv. Jag använde Cranes simpla shims, mest för att jag var osäker på höjden på
titanventilerna.
Tom Monroe ("How to Rebuild Ford V8 Engines") rekommenderar ¾ - 1¾ varv, men för
mera än fisåkning brukar man väl rekommendera så lite som möjligt, utan att det
skramlar, just för att minimera risker för "pump-up"?
Fast Tomas Gunnarsson sa någon gång att riktiga rejsputtar har dem inskruvade så
att de nästan bottnar, detta för att få så långa tider som möjligt.
Fast om kamtiderna börjar bli längre än 720 grader är det väl inte helt
lyckat...
> >
> > Tomas S
> >
> >
Thomas T (många T{h}omas blir det...)