[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

Re: SV: Bränsletryck.





Thomas Tornblom wrote:

> > Date: Thu, 29 Aug 2002 13:58:20 +0200
> > From: Tomas Sundqvist <tomas.sundqvist@bredband.net>
> > To: Anders Hellberg <anders.hellberg@bredband.net>, "detomaso@detomaso.nu"
> <detomaso@detomaso.nu>
> > Subject: Re: SV: Bränsletryck.
> >
> >
> >
> > Anders Hellberg wrote:
> >
> > > hejhur är "Känslan är som när ventilerna flyter"?Anders H
> > >
> > > När jag hade problem med fel inspänningslängd på lyftarna samt för
> > > mjuka ventilfjädrar så tvärdog min motor, den började inte tända igen
> > > förrän varvtalet sjunkit så att oljetycket försvann. Ventilfjädrarna
> > > kunde då trycka ihop lyftarna så ventilerna stängde igen.
>
> Det kallas väl "lifter pump-up"?
>
> När jag plockade ihop min motor i våras så shimsade jag sätena för korrekt
> inspänningshöjd och jag shimsade även vipporna till ett "lifter preload" runt ¼
> varv. Jag använde Cranes simpla shims, mest för att jag var osäker på höjden på
> titanventilerna.
>
> Tom Monroe ("How to Rebuild Ford V8 Engines") rekommenderar ¾ - 1¾ varv, men för
> mera än fisåkning brukar man väl rekommendera så lite som möjligt, utan att det
> skramlar, just för att minimera risker för "pump-up"?

Schimsat mina så att tryckarna just precis spänner an mot stötstängerna. När motorn
blir var så förmodar jag att oljan som åker i stötstängerna är varmare än blocket så
inspänningen borde rimligen bli bättre om den ändras alls.

>
>
> Fast Tomas Gunnarsson sa någon gång att riktiga rejsputtar har dem inskruvade så
> att de nästan bottnar, detta för att få så långa tider som möjligt.
>

Riktiga rejsputtar åker inte hydraulkam!

>
> Fast om kamtiderna börjar bli längre än 720 grader är det väl inte helt
> lyckat...
>
> > >
> > > Tomas S
> > >
> > >
>
> Thomas T (många T{h}omas blir det...)

Kan aldrig bli för många T(h)omas

Tomas S